- Характеристика основних методів діагностики



1. Педагогічне спостереження.
Щоб спостереження було науковим і при цьому психолого-педагогіч-ним, воно має відповідати таким вимогам:
а) цілеспрямованості (що спостерігати, що фіксувати);
б) об’єктивності (фіксувати не свої припущення, а об’єктивну типову інформацію);
в) системності та систематичності;
г) упорядкованості та простоті фіксації необхідних результатів.
Аналіз методу:

Позитивне
Недоліки
Висновок
– дає змогу одержувати інформацію про вчителя за будь яких ситуацій;
– не вимагає складної підготовки, доступний;
– дає змогу вивчати вчителя без експериментального дослідження, аналізувати його діяльність, поведінку в звичайних умовах
– метод пасивний;
– метод досить трудомісткий щодо фіксації інформації можна упустити суттєве;
– спостереженню піддаються, як правило, тільки зовнішні прояви;
– значні затрати часу (багаторазове повторення)
Не є самостійним методом в педагогічній діагностиці, реалізується разом з іншими методами як анкетування, бесіди тощо

2. Анкетування.
За допомогою анкетування можна одержати емпіричний матеріал про вчителів. Будь – яка анкета складається за певними правилами системи запитань, кожне з яких логічно зв’язано з метою дослідження (діагностування).
Анкети поділяють за:

Змістом
Функціями
Формою
– факти;
– характеристика колег, подій та інше;
– суджень, намірів;
– самооцінювання тощо
–– запитання – фільтри із функцією, що відсіває (тобто відповідають не всі);
– контрольні чи перевірочні запитання, основна функція яких – перевірити достовірність інформації тощо
– відкритті (прямі запитання – вільна відповідь);
– закриті, в яких до запитань дані відповіді у формі «так», «ні», «не знаю» і т.п. (вчитель вибирає одну з них)

Запитання анкет мають задовольняти ряду вимог, а саме:
а) запитання закритих анкет мають передбачати відповідь тільки в одному плані чи один вибір із кількох;
б) небажане пропонування запитань, що вимагають моральної чи соціальної оцінки особистих якостей;
в) запитання мають бути лаконічними, чіткими, точними та зрозумілими;
г) на виявлення однієї характеристики має бути спрямовано кілька запитань, що передбачають відвертість відповідей;
д) в анкеті бажано мати запитання як у прямій, так і непрямій формі, особисті, так і безособові;
ж) на початку анкети бажано пропонувати нескладні запитання, потім складні (судження, оцінки), на завершення – знову нескладні.
Аналіз методу:

Позитивне
Недоліки
Висновок
– масовість вивчення;
– значна швидкість одержання інформації;
– нескладне опрацювання результатів;
– можливе використання математичних методів аналізу даних;
– можливість фіксування будь-яких питань;
– зручні способи фіксування результатів
не дає змогу одержати достовірну інформацію у повному обсязі;
– важко розрахувати на повністю відверті відповіді стосовно суттєвих питань(об’єктивність);
– здобуту інформацію не можна вважати остаточною
В діагностуванні може бути як допоміжний метод одержання інформації

3. Бесідаметод одержання інформації досить широкого діапазону в процесі безпосереднього спілкування з вчителем. Може проводитись як у вільній, так і регламентованій формі.
Чітка постановка мети бесіди та завчасна підготовка запитань допомагає її найбільш цілеспрямувати і здобути необхідну інформацію.
Аналіз методу:

Позитивне
Недоліки
Висновок
– прямий контакт з учителем;
– можливість враховувати його реакцію, змінювати запитання тощо, тобто широта маневру;
– має більш індивідуальний характер.
– складність фіксації;
– невисока можливість одержання об’єктивної інформації;
– розрахунок на відвертість, що не завжди справджується.
Кращий результат – в поєднані бесіди з елементами дискусії. В більшості випадків доцільне поєднання педагогічного спостереження з бесідою.

4. Рейтингова система оцінювання професіоналізму вчителя (шляхом збору суджень експертів) вимагає:
а) зручної системи оцінювання, відповідності шкал (оцінні шкали);
б) порівняння окремих показників один з одним (шкала ранжування).
Так, вчителів методоб’єднання розташовують в ряд за рівнем, наприклад, їх активності в методичній роботі, стану викладання предмета та інше. На цій основі кожний вчитель одержує певний ранг (ряд), а члени об’єднання ранжуються за оцінювальним показником.
5. Незалежні характеристики етод отримання інформації). За його допомогою можна дістати загальну оцінку професіоналізму педагогічного працівника. Вимоги до методу: чіткість, усвідомлення завдань, анонімність, мінімум витрат часу, варіативність. К. М. Старченеко пропонує один із варіантів одержання такої інформації.
  Опрацювання анкет: визначається середній показник. Наприклад, з фахової підготовки більшість колег оцінили конкретного вчителя як середній рівень. Звичайно, що у наступних індивідуальних бесідах можна вияснити мотиви чи причини даної оцінки.


6. Тестування (як метод) – це фактично усне чи письмове опитування за спеціально підготовленими контрольними запитаннями чи завданнями з метою одержання високого рівня достовірної інформації з важливих аспектів професійної компетентності педагогічних працівників.

В сучасному педагогічному діагностуванні нерідко використовуються комплексні самостійні та контрольні роботи, розв’язування педагогічних ситуацій та їх обґрунтування, моделювання чи проектування педагогічних процесів.

У процесі діагностування професійної компетентності (за К.М. Старченко) доцільним є використання трьох груп методів.

1. Інформаційно-констатуючі: педагогічне спостереження, бесіди та інтерв’ю, анкетування, рангування;

2. Оцінюючі (рейтингові): експертна оцінка, незалежні характеристики, самооцінка;

3. Продуктивні: педагогічний аналіз результатів професійної діяльності, тестування.
Анкетування вчителів з основних проблем навчально-виховного процесу варто проводити щорічно в квітні-травні.

Аналіз зібраних матеріалів дасть можливість виявити групи вчителів, які визначили для себе перелік утруднень і потребують навчання, методичної допомоги; педагогів, які мають високий рівень професійної підготовки, оволодівають інноваційними технологіями та цілеспрямовано впроваджують їх у процесі навчальної діяльності; створити динамічні об’єднання учителів для вирішення термінових проблем, пов’язаних з навчально-виховною діяльністю закладу освіти.
За результатами діагностування організатори методичної роботи через методичні технології (школа перспективного педагогічного досвіду, школа молодого вчителя, школа педагогічної майстерності, майстер-класи, творчі групи), через різні форми методичної роботи (творчий звіт учителя, творчий портрет учителя, самоосвіта, науково-практична конференція, оперативно-методична нарада, групова та індивідуальна консультація, семінар, бесіда, дебати, дискусія, дидактична гра, ділова гра, методичний (аукціон, фестиваль, турнір), взаємовідвідування уроків, відкритий урок, методична декада і інші) реалізують систему неперервної педагогічної освіти.