1 лютого 2017 р.

ІНТЕРАКТИВНА МОДЕЛЬ НАВЧАННЯ



Слово “інтерактив” прийшло до нас з англійської від слова “interact”, де “inter” – взаємний і “aсt” – діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
         Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії учнів. Це співнавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють  і здійснюють.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення  проблеми на основі аналізу обставин та відповідної  ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так  і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними,  спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Такі підходи до навчання не є повністю новими для української школи. Частково вони використовувались  ще в перші десятиріччя минулого століття і були поширені в  педагогіці та практиці української школи в 20-ті роки – роки масштабного реформування шкільної освіти. Застосовувані в той час бригадно-лабораторний та  проективний методи, робота в парах змінного складу, виробничі та трудові екскурсії й практики були передовим словом не лише в радянській, а й у світовій педагогіці. Застосування цих методів та форм навчання в окремих школах давало разючі результати.

         Розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти в працях В.Сухомлинського, творчості вчителів-новаторів 70–80-х рр. (Ш.Амонашвілі, В.Шаталова, Є.Ільїна, С.Лисенкової та інших), теорії розливального навчання.

         Понад 2400 років тому Конфуцій сказав :
                   Те, що я чую, я забуваю.
                   Те, що я бачу, я пам’ятаю.
                   Те, що я роблю, я розумію.
         Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання. Дещо змінивши слова великого китайського педагога, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання : 
                   Те, що я чую, я забуваю.
                   Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
                   Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
                   Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
                   Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
         Процес навчання не автоматичне викладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активної участі у цьому процесі. Пояснення  й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть справжніх стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного (інтерактивного) навчання.